کد مطلب:25491
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
با توجه به آيه 30 سوره بقره آيا باز ميتوان گفت حضرت آدم (ع) اولين انسان روي زمين بود؟
لابد پرسش شما با توجه به مفهوم آيه و سؤال فرشتگان است كه پرسيدند: أتجعل فيما من يفسد فيها و يسفك الدماء. آيا پيش از آفرينش حضرت آدم(ع) انسانهاي ديگري در زمين زندگي ميكردند؟ اگر اين گونه نبود، ملائكه از كجا ميدانستند انسان، مفسد و خون ريز است؟
مفسران قِان به تناسب توان علمي خويش احتمالات و پاسخهاي مختلفي دادهاند كه برخي از آنها مبتني بر روايات اهل البيت(ع) است. در ذيل به برخي از آنها اشارتي ميشود:
1 - خداوند فرشتگان را از علوم غيبي بهرهمند ساخته و آينه انسان را به طور اجمال براي آنها بيان نموده از اين رو آنان از نوع افعال واعمال موجودي كه بايد خلق شود، يعني انسان مطلع بودند.
2 - برخي احتمال دادهاند كه ملائكه از قيد في الارض (اني جاعل في الارض خليفه) دريافته بودند كه موجود زميني فسادانگيز و خون ريز است. چون ميدانستند انسان از خاك آفريده ميشود و ماده خاكي به خاطر محدوديتي كه دارد، مركز نزاع و تزاحم است. ماده محدود نميتواند طبع زياده طلب انسان را اشباع كند.
3 - بعضي معتقدند پيش از حضرت آدم(ع) موجوداتي شبيه انسان در زمين زيست ميكردند و ميان آنها پيوسته نزاع و خون ريزي بود. سوء پيشينه آنان سبب بد گماني فرشتگان نسبت به موجودات زميني و آدم و نسل او شده بود.
4 - برخي گفتهاند: پيش از آدم و حوا، جنيان در زمين زندگي ميكردند. فرشتگان از افعال و عملكردهاي آنان دريافتند كه خصلت موجودات زميني و موجوداتي كه داراي غريزه و اختيار باشند، گناه و فساد و خونريزي است.
به ديگر بيان: درست است كه جنس انسان با جن تفاوت داد و خمير مايه آفرينش اولي از خاك و سرشت جن از آتش است، ولي به دليل برخورداري آن دواز برخي صفات مشترك مانند عقل و غريزه و اختيار تكيلف مشترك دارند. در نتيجه كاركردهاي آنان مشابه خواهد بود.
5 - برخي از فلاسفه و متكلمان بر پايه بعضي روايات ميگويند: خداوند فياض مطل است و فيض و خلق و امر هيچ گاه تعطيل نبوده است. هم چنان كه ذات خداوند، ازلي است. و به مقتضاي توحيد صفاتي و عدم انفكاك صفات از ذات، صفات خدا - اعم از صفات ذات يا فعل - نيز ازلي است. نميتوان براي آن مبدأ و سرآغازي تصور نمود. بنابري اين حق تعالي پيوسته افاضه فيض و خلق و امر داشته است و پس خداوند پيش از آفرينش نظام هستي فعلي، نظامهاي ديگري نظير اين نظام با موجوداتي همانند انسان و موجودات ديگر اين نظام را آفريده است.
فرشتگان نحوه اعمال انسانهاي نظامهاي پيشين را به ياد داشتند.
وقتي گفته شد: اني جاعل في الارض خليفه آنان به ياد عملكرد انسانهاي گذشته افتادند و آن سؤال را مطرح ساختند.
بين ديدگاههاي پنج گانه تناقض وجود ندارد. ممكن است گفته شود همه آنها در جاي خود سخن درستي است. و اگر منظورتان از سؤالي كه طرح كردهايد اين است كه: نظريه داروين در پيدايش موجودات يعني فرضيد تكامل تدريجي سخن درستي است؟
به بيان ديگر: آيا نميتوان بر اساس آيه 30 سوره بقره گفت كه حضرت آدم اولين انسان كره زمين نبوده و پيشتر از او انسانهاي ديگري نيز وجود داشتهاند و نظريه داروين درست باشد؟ چون از عبارات شما اين مطلب فهميده نميشود، اظهار نظر نشده است. اگر چنين سؤالي داشتيد، در نامه بعدي بنويسيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.